Ordtak

Lærdom er en skatt som følger sin eier overalt.

(Kinesisk Ordtak)


Utdannelse er ikke en forberedelse til livet; utdannelse er selve livet.

(John Dewey)


Utdanning er det viktigste våpen hvis vi vil oppnå forandring i verden.

(Nelson Mandela)


På sammen måte som det er usunt å spise når man ikke har lyst, så vil studier utført uten lyst ødelegge hukommelsen.

(Ukjent)

søndag 23. oktober 2011

Dørene Åpnes side 186-188

Jeg skjønner hva han mener med at hadde han hvert dypere inne i krigen og opplevd det på nært hold, hadde han ikke laget filmen "Diktatoren". Da tenker jeg på alle gangene jeg sitter å ser på nyhetene om Grusomme hendelser rundt om i verden, og hvor uvirkelig alt er. Forskjellen er at jeg ikke lever opp i det, slik de gjør. Jeg kan skru tv,n av og gå tilbake til mitt.
Jeg skjønner veldig godt hvorfor mange ikke ville at filmen skulle lages. Det bringer så mye vondt frem. Men det er en ting jeg tenkte veldig på når jeg leste teksten, og det er at vi MÅ ha humor i elendigheten, visst ikke blir man gal. Men igjen, det er veldig lett for meg å si som aldri har opplevd krig. Galgenhumor tenker jeg på når jeg leser om Charlie Chaplin. 

4 kommentarer:

  1. Dette var virkelig gode tanker. Jeg tror også de måtte ha galgenhumor for å overleve i krigen. Hva synes du om filmen Max Manus?

    SvarSlett
  2. Det var veldig kjip at jeg forsov meg akkurat i dag. Jeg har sett filmen før (heldigvis) :) Det som er så sterkt med filmen, er at den er sann. Jeg synes skuespillerne har gjort filmen om til noe fantastisk. De spiller rollene slik det blir reelt å se på. jeg tenkte jeg skal se filmen her hjemme i morgen, slik jeg har den friskt i minne :)

    SvarSlett
  3. Du srkriver veldig bra til å være norsk.

    SvarSlett